دقت در تراش cnc

منظور از دقت در تراش cnc محدوده حرکتی دستگاه می باشد که بدون لقی و بکلش و ارتعاشات بتواند حرکت رفت و برگشتی خود را (که از کنترل فرمان می گیرد) انجام دهد. دقت یک تراش سی ان سی به چهار موضوع بستگی دارد تا محدوده حرکتی دستگاه را بتوان در حد میکرون بالا برد.

1- اجزاء و قطعات خریداری شده برای تراش cnc مخصوصاً ریل و واگن و بال اسکرو باید از برندهای معروف و با کیفیت بالا باشد. طی تحقیقات انجام شده توسط شرکت کاربین پارت و استفاده از برندهای مختلف، قطعات ژاپنی در درجه اول و قطعات اروپایی در درجه بعدی قرار می گیرند. البته برای اینکه تبلیغات نشود از گفتن نام برند خودداری می کنیم.

2-تنش گیری قطعات چدنی و ماشین کاری دقیق قطعات دستگاه تراش سی ان سی در افزایش دقت دستگاه بسیار مهم می باشد. ماشین فرز سی ان سی که قطعات یک تراش سی ان سی را ماشین کاری می نماید باید خود دارای دقت بالایی باشد. در غیر این صورت توازی و تعامد قطعات را دچار بی دقتی می نماید و ضایعات می شود.

3-کنترل cnc دستگاه و سرو موتورها و درایوها باید از برندهای مرغوب و کیفیت بالا باشد. نکته ای که در کنترل مهم است این است که باید حرکت محورها را که به صورت دو محور باشد به خوبی ساپورت کند. مخصوصاً در قسمت دایره زدن بعضی از کنترل های نامرغوب توانایی زدن arc را به خوبی ندارند و همزمان حرکت دو محور با مشکل انجام می شود و سرعت انتقال داده ها در ماشین کاری دقیق خیلی مهم است.

مورد چهارم آموزش پرسنل خط مونتاژ می باشد. این شرکت تکنولوژی مونتاژ خود را از کشورهای با پتانسیل بالاتر از ایران دریافت کرده است و با آموزش پرسنل و نوشتن دستورالعمل برای مونتاژ اجزای تراش سی ان سی به دقت مورد نظر رسیده است.

به طور کلی دقت دستگاه تراش سی ان سی را به دو صورت می توان بیان نمود: اول دقت حرکتی محورها که تا 0.002 ± می توان به آن دست پیدا کرد و یکی دیگر دقت ماشین کاری و تکرارپذیری در تولید قطعات که روی تراش های سی ان سی می توان تا محدوده 0.005± به آن دست پیدا کرد.